Бесіда. Як викликати у підлітка зацікавленість до навчання?
У юнацькому віці яскраво виявляються індивідуальні відмінності в інтересах та схильностях. Помітно виділяються дві групи юнаків та дівчат. Якщо одні не відчувають особливої схильності до окремих предметів і навчаються по всіх дисциплінах приблизно однаково, то в інших чітко визначені інтереси, про них вже відомо і вчителям, і однокласникам, що ці учні сумлінно навчаються і люблять одні предмети і зовсім байдужі до інших.
Що викликає зацікавленість до тих чи інших предметів? Причин багато, але найбільш поширені наступні: цікаве викладання предмета; інтерес до самої науки; престижність даної сфери знань; практична значимість предмета, пов'язана з життєвими планами; успіхи в навчанні з цього предмета; захопливість самого процесу отримання знань, що вимагає розумової і практичної активності.
Відкинувши пасивний метод навчання, батьки мають викликати у дитини прагнення самостійно здобувати знання. Не запам'ятовувати, а перед усім аналізувати, осмислювати, розуміти матеріал, виявляти особисту розумову активність у засвоєнні навчального матеріалу — ось до чого слід привчати підлітків. Тоді і запам'ятовування стане більш легким і ґрунтовним. Треба навчити дитину не запам'ятовувати все підряд, а вилучати головне, встановлювати в тексті смислові зв'язки і відношення, співвідно-сити нові знання з тими, що були засвоєні раніше, при цьому контролювати себе, самостійно ставити запитання до тексту, і ще багато чого іншого. Треба навчити підлітка зупиняти увагу на тому, чого він не знає або не розуміє. Іноді школярі не розуміють не лише окремих слів або висловлювань: вони, читаючи підручник, зустрічають і незрозумілі думки. Чи звертають вони увагу на ці думки? Чи намагаються їх «розшифрувати»? Чи завжди встановлюють для себе такий факт: в тексті є незрозуміла думка?
Часто дорослі не переймаються проблемою нерозуміння їхніми дітьми нового матеріалу. Ми не лише не виховуємо в дітях прагнення знайти відповідь, подолати бар'єр цього нерозуміння, але іноді навіть перешкоджаємо. Зазвичай і в родинах, і в школі складається неправильне ставлення до того, що учень не розуміє чогось: це вважається йому за провину, може викликати докір, осудження або навіть
глузування.
Як слід чинити у цьому випадку? Ставлення дорослих до підлітка має бути доброзичливим, уважним, заохочувальним. Бо інакше дитина, зіткнувшись з глухою стіною байдужості, втратить бажання пізнати цей світ, відкрити для себе його таємниці. Батьки мають дати зрозуміти школяреві, що дійти суті незрозумілого — важлива і необхідна справа. Це розуміння — перша сходинка активної обробки нових знань. Подивитись у вічі своєму Незнанню або нерозумінню— це перший поштовх до того, щоб забажати дізнатись і зрозуміти. Саме дізнатись і зрозуміти,'а не просто вивчити.
Навчаємо підлітка навчатись
Що таке навчати навчатися самостійно? Це, по суті, постаратись допомогти дитині знайти власний, індивідуальний стиль роботи, що дозволив би якомога повніше розкрити юну особистість. Підлітків слід навчати тому, як опанувати новий матеріал підручника, законспектувати статтю, записати лекцію, їм треба дати навички самостійного пошуку потрібної інформації, пояснити, як користуватись довідковими матеріалами, каталогами та ін.
Якість роботи залежить і від уміння правильно організовувати її. Отже, будемо навчати дітей планувати свої справи, вибирати найбільш прийнятний для занять режим дня, цінувати час, розумно розподіляти його.
Мета навчання, у тому числі і домашнього, не просто оволодіння знаннями, але й розвиток самостійності мислення, виховання здібностей, формування багатого духовного світу, морально здорової особистості.
Пам'ятка «Правила домашньої роботи»
1) Побачити в тексті головне (виділити головну думку, правило, закон).
2) Діалог з автором (у процесі читання учень начебто веде розмову з автором, перевіряє, чи співпадають його припущення з матеріалом підручника).
3) Навчитись ставити запитання (в процесі читання у свідомості учня мають виникати запитання до тексту).
4) Складання плану (накидати пункти плану; пункт плану — це стисле, в одне речення, формулювання основного змісту частини тексту).
5) Суто запам'ятовування, самоконтроль (самоконтроль — необхідна умова і розуміння, і запам'ятовування).
Пам'ятка «Організуй самого себе»
1) Точно визнач мету своєї діяльності.
2) Зосередь свої зусилля на головному. ,
3) Вигадай собі стимули.
4) Навчись говорити «ні».
5) Використовуй час повністю.
6) Берися до справи одразу ж.
7) Слідкуй за тим, на що використовуєш вільний час.
8) Старайся урізноманітнити заняття.
9) Виховуй у собі повагу до власного часу.
10) Навчись слухати.
11) Набудь звички занотовувати важливу інформацію.
12) Даєш слово — тримай; даєш зобов'язання — виконуй.
Важливо підлітку навчатися самостійно здобувати знання і вміти їх обробляти, обирати потрібні відомості, добре запам'ятовувати їх, пов'язувати з іншими, бути на рівні сучасних досягнень науки. Тільки так може з'явитися справжній інтерес до пізнання, тільки у цьому випадку він буде стійким, таким, що спонукає діяти. І якщо ми, батьки, нині допоможемо юній людині розвинути потребу в знаннях, уміння набувати їх, то ці важливі якості залишаться з нею і після закінчення школи.
|